Naujienos
Žagarėje vyko jau trečiasis Žagarė Fringe festivalis
2019-05-16
Praėjęs savaitgalis Žagarėje buvo neeilinis – čia vyko Žagarė Fringe festivalis, sukvietęs jau trečiąjį kartą. Visą savaitgalį Žagarėje vyko gausybė meninių renginių – įvairūs teatro pasirodymai, šokio spektakliai, vaizdo ir garso instaliacijos, koncertai, cirkas vaikams, blusturgis, kurie vyko ne tik Žagarės dvaro rūmuose įsikūrusiame Žagarės regioninio parko lankytojų centre, Kultūros centre, Miesto aikštėje ar Meno mokykloje, bet ir tokiose netradicinėse miesto erdvėse, kaip buvusioje dvaro pieninėje (Malūno g. 7), sinagogoje (P. Avižonio g. 5A), Žagarės žirgyno manieže.
Festivalis prasidėjo š.m. gegužės 9 d. (ketvirtadienį) Respublikiniu lėlių teatrų festivaliu „Žagarės Vyšniuko gimtadienis“, vykusiu Joniškio Algimanto Raudonikio meno mokyklos Žagarės filiale. Čia savo pasirodymus pristatė ne tik Joniškio Algimanto Raudonikio meno mokyklos Žagarės filialo vaikų ir jaunimo lėlių teatras „Žagarės Vyšniukas“, Žagarės vaikų l-d „Vyšniukas“ lėlių teatras „Mažasis Vyšniukasׅ“, bet ir svečiai iš įvairių miestų: Klaipėdos Sendvario progimnazijos lėlių teatro studija „Šypsenėlė“, Šiaulių l-d „Ąžuoliukas“ lėlių teatras „Giliukas“ ir l-d „Dainelė“ lėlių teatras „Šypsenėlė“, Joniškio raj. savivaldybės J. Avyžiaus viešosios bibliotekos lėlių teatras „VLS“, Maldenių filialo lėlių teatras „Padaužiukai“, Radviliškio viešosios bibliotekos Vaikų literatūros skyriaus lėlių teatras „Boružėlė“, Šiaulių raj. savivaldybės viešosios bibliotekos Gruzdžių A. Griciaus bibliotekos lėlių teatras „Stebuklingas lagaminas“. Po pasirodymų svečiai iš Klaipėdos ir Šiaulių aplankė Žagarės regioninio parko direkciją ir lankytojų centrą, kur susipažino su Žagarės kraštu ir regioniniu parku. Nuoširdžių vaikų čiauškėjimas, juokas ir nuostabos šūksniai išvydus taurųįį elnią, briedį ar kitus trofėjus, pusdieniui užpildė lankytojų centrą.
Žagarės Fringe festivalio metu š.m. gegužės 10 – 12 d. Žagarės regioninio parko lankytojų centre veikė jungtinė, menininkų iš įvairių pasaulio šalių, Bhavani Gs, Hugo Paquete, Vilmos Koter, Julijos Pociūtės ir Židrijos Janušaitės video instaliacija. Lietuvė Julija Pociūtė video darbe „Miškas“, pasirinkdama miško motyvą ir per savo pačios judančią komufliažinę formą, analizuoja praeities įvykių įtaką savęs ir kitų suvokimui. Menininkė taip pat paliečia problematišką mūsų santykį su praeitimi, norą ją ištrinti, tarsi ji niekada neegzistavo. Šis santykis su istorija ir praeitimi susipina su savotišku saugumo troškimu, uždarumu ar atsiskyrimu, kurie stagnuoja ir riboja, neleisdami iki galo jų priimti. Tai siekis apsisaugoti, vengiant agresoriaus, tačiau taip pat ir baimė, slapstymasis ar abejingumas, kurių pasekmes galime įžvelgti nūdienos aktualijose. Rumunijos menininkas Vilmos Koter kalba apie atmintį, kurią fiksuoja kasdieniniuose žmogaus veiksmuose (Kaimo vaizdai), gamtos reiškiniuose (Lietus/traukinys), santykyje su savimi (Judesio atmintis), su žiūrovu. Bhavani Gs, menininkė iš Indijos, pateikia 3 video darbus „Sapnas“, „Parashurama“, „Sipna“. Šios menininkės darbai yra subtilūs, tapybiški, atskleidžiantys jos gilų ryšį su gamta. Video darbas „Sapnas“ atliktas 2018 m. Lietuvoje, dalyvaujant tarptautiniame menininkų simpoziume, skirtame Pirmojo Lietuvių skrydžio 80- mečiui. Šis kūrinys jungia Bghavani tapytą gimtųjų laukų erdvę, kuriuose žaisdama svajojo pakilti lėktuvu, ir jos pasiruošimą pirmajam savo skrydžiui. Tai tarsi sapnas virtęs tikrove. Portugalas Hugo Paquete yra garso/ vizualių instaliacijų bei performansų atstovas. Festivalui pateikė „Anizotropija“. Kita portugalų menininkė Ana Nobre rodė savo performansą „Gyvenimo žemėlapiai“ video formate. Židrija Janušaitė pristatė savo video „Kariatidės“. Didybė pasirinkusi kariatidės (archit. jonėnų stiliaus vertikali moters pavidalo atrama, atliekanti kolonos paskirtį) įvaizdį, kalba apie vidinę asmens stiprybę, didingumą, kuris slypi kiekviename iš mūsų.
Šeštadienio popietę (š.m. gegužės 11 d.) į lankytojų centrą sukvietė pirmasis Lietuvoje butō šokio teatras „Okarukas“ su teatralizuota ekskursija-šokiu „Dolls 2.0“. Pasirodymo metu po Žagarės dvaro rūmų erdves susirinkusiuosius lydėjo dvi gidės, išmanančios Žagarės ir dvaro istoriją, architektūros ypatumus, šiuolaikinį meną. Tačiau pasirodo gidžių tapatybės nebuvo visai aiškios, todėl iš pradžių buvusi lyg ir įprasta ekskursija palengva virto siurrealia situacija su netikėta dirbtinio intelekto mokslininko paveikta atomazga. Pasirodymas „Dolls 2.0“ yra vizualiųjų menų, performanso, teatro, japonų šokio butō ir dirbtinio intelekto tyrimų junginys. Spektaklis kelia klausimus apie žmogaus prigimtį, moters vaidmenį vartotojiškoje visuomenėje, šiuolaikinio meno kontekstą ir negaili kritikos kultūros institucijoms.
Po teatralizuotos ekskursijos dvaro rūmuose, į performansą „Svajonė“ prie Žagarės dvaro rūmų pakvietė menininkas iš Pietų Korėjos Yong Gu Shin. Naudodamas simbolių kalbą – laivas – tai gyvenimas, paukštis – viltis, gėlė – meilė, siūlų kamuoliai – susitikimai, pasakoja teatrališkai poetiškai subtilią istoriją apie banguojantį gyvenimą, pražystančią meilę, kuria galima dalintis, mus sujungiančius ir atskiriančius saitus ir visuomet širdy plazdenančią viltį. Jo paties rankų darbo išskirtiniai rūbai ir kitos dekoracijos, rami muzika priminė vaizdus, matytus tik kino filmuose. Tačiau Žagarė Fringe festivalio dalyviai ir svečiai turėjo galimybę tai pamatyti gyvai, iš arti.
Žagarė Fringe Festivalis skirtas susitikti menininkams iš Lietuvos ir užsienio, tam kad jie kūrybingai bendrautų, įkvėptų kitus bei parodytų/atliktų savo kūrybą įvairiose Žagarės erdvėse. Terminas Fringe (liet. pakraštys, šalutinis, riba) kilęs iš posakio „kito festivalio riba (užribis)“ arba „Paribio menas“. Fringeriai valdo bendrą riziką: tai nėra iš vieno pinigų puodo finansuojamas suplanuotas renginys. Tai yra suprantama kaip palaikymas (parama) ir plėtra (vystymas), prieinamumas ir visų įtraukimas, įskaitant menininkus, vietoves, auditoriją ir finansuotojus; investuojama kartu į kūrybinę platformą ir unikalaus bei ekologiško įvykio pristatymą. Fringe festivaliai būna organizuojami įvairiais būdais ir įvairių dydžių. Kai kurie yra atviri (bet kas gali dalyvauti, tereikia užsiregistruoti iš anksto), pirmas atvykai, pirmas pasirodai, dalyviai gali būti atrenkami loterijos principu, žiuri narių, dalis renginių gali būti suplanuota iš anksto, arba naudojamas derinys šių organizavimo būdų. Tokie festivaliai gimsta iš aistros ir sunkaus darbo; iš aistros plėtrai ir siekio sukurti platformą, kurioje būtų galima pamatyti ir įgyvendinti naujas idėjas bei iniciatyvas. Fringe yra lyg savotiškos kibirkštys, kur užgimsta žvaigždės; jos yra „meistriškumo“ ateitis.
Pirmasis Žagarė Fringe festivalis įvyko 2015 m. gegužės 8 – 10 d. ir buvo skirtas projektui „Žagarė – Lietuvos kultūros sostinė 2015“.
Parengė: Žagarės regioninio parko direkcijos vyresn.specialistė Modesta Bielskienė